Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre! Genom att besöka vår webb accepterar du att vi kan placera cookies på din enhet. Läs mer
Din sökning innehåller för få tecken

8 UX-trender för 2022

Roller utvecklades, marknaden mognade, efterfrågan av kompetens ökade, digitala workshops fullkomligt exploderade och behovet av datadrivna kundinsikter växte. 2021 var ett händelserikt och spännande år för UX. Här är min (Tommy Marshall - Head of UX på Zington) resumé från det gångna året och min framtidsspaning för 2022. 

1. Stor efterfrågan av UX 

Intresset för UX-& designområdet har exploderat. Redan innan pandemin fanns det ett stort intresse, men nu har digitala tjänster blivit en allt viktigare del av vår vardag. Och som ett resultat av detta har behovet av designers ökat markant. Min spaning är att behovet kommer fortsätta öka under 2022, och att efterfrågan på seniora profiler kommer vara fortsatt hög, men att marknaden måste våga släppa in fler juniorer för att klara av att täcka behovet.

2. Nya kompetenser blir större när marknaden mognar

Under 2022 kommer vi få se en mängd breda och nischade roller växa sig större, som exempelvis produktdesigner, UX researcher, UX writer och interaktionsdesigner

Produktdesigner är ett exempel på en roll som ofta används i annonser där företag söker efter en relativt bred designer. En produktdesigner är en generalist som ofta har spetskompetens inom UX eller UI. Rollen ska täcka hela UX-och design-spektrat - från user research, till pixel-perfekt design. UX researcher, UX writer och interaktionsdesigner är exempel på specialiserade roller - en trend som jag tror kommer växa sig ännu starkare under 2022. 

3. UX Writer – en viktig del av designteamet

UX- writing  är ett område som jag tror kommer bli en mer naturlig del av utvecklingsarbetet i framtiden. Det är idag ett område som har börjat röra på sig. Jag tror det är lite som UX design var för 10 år sedan. Det är ännu inte en självklar del, men det är något som många pratar om. Läs vår artikel om varför det är viktigt att ta in en UX Writer – redan från start. 

4. Efterfrågan av datadrivna kundinsikter ökar

Intresset för att hitta sätta att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder ökar. Fler verktyg kommer in på den svenska marknaden (som exempelvis FullStory eller GetFeedback), som skapar nya förutsättningar för att skapa spännande hypoteser och slutsatser. Det viktiga att förstå här att det kvantitativa och det kvalitativa kompletterar varandra - inte utesluter varken den ena eller den andra. Under 2022 tror detta kommer utvecklas betydligt mer.

5. UX på alla nivåer i organisationen

Det har redan börjat under 2021, men jag tror att vi kommer få fler ledare i ledningsnivå med UX-kompetens som även är representerade i alla nivåer under 2022. Det är en viktig del i att säkerställa att vi skapar bra kundupplevelser, då alla beslut påverkar det (direkt eller indirekt).

6. Kundresor

Fler bolag börjar kolla på hur de kan organisera och hantera sina kundresor, hur de kan kopplas ihop mellan olika affärsområden och se till att de hålls uppdaterade. Där börjar det dyka upp flera spännande verktyg som exempelvis TheyDo - Journey Management som låter dig lägga in och hantera kundresor för hela bolaget.

7. Digitala och hybrida workshops

Självklart har digitala workshops exploderat under pandemin. Det vi förmodligen kommer se mer av i framtiden är hybrida workshops (det kommer alltid vara någon som jobbar hemma), som ställer högre krav på den som faciliterar, men även på deltagarna. Det kommer förmodligen komma flera verktyg som är mer anpassade för hybrida workshops under 2022. I nuläget går digitala workshops ofta att lösa med exempelvis Miro och Microsoft Teams, men det kräver att man planerar för det.

8. Tillgänglighet 

Digital tillgänglighet är ett annat område som förmodligen kommer bli ännu viktigare under 2022, då många tjänster kommer påverkas av de lagkrav som införs 2025. Om ni inte redan har börjat kolla på tillgänglighet är det hög tid att göra det nu - innan ni blir tvingade. 

Experttips - 4  riktigt bra verktyg för UX-designers

Full Story är ett verktyg som samlar in användares beteenden och försöker identifiera när exempelvis en användare blir frustrerad. Då användarens resa i en tjänst dokumenteras av FullStory är det lätt för oss som designers att analysera och skapa hypoteser utifrån vad det är som har gjort användaren frustrerad. https://www.fullstory.com/
 
GetFeedback (f.d. Usabilla) samlar in feedback från användaren när de använder tjänsten. Det är betydligt bättre att få feedback om hur man kan göra tjänsten bättre när användarna använder den, än att läsa en arg recension på en appbutik eller feedback via kundtjänst. https://usabilla.com/ 

TheyDo är ett Journey Management-system som låter användare koppla ihop sina kundresor på olika nivåer. Systemet låter även företag organisera och strukturera sina tjänster utifrån kundresor (och se hur de påverkar varandra). https://www.theydo.io/ 

Miro är ett fantastiskt workshopverktyg, som verkligen tillåter en att agera som om man är i en fysisk workshop med en bräda (fast digitalt). Det finns många bra mallar att bara köra från och dem är väldigt smidiga att använda. https://miro.com/