Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre! Genom att besöka vår webb accepterar du att vi kan placera cookies på din enhet. Läs mer
Din sökning innehåller för få tecken

VR, AR och MR: vad är skillnaden?

Begreppen VR, AR, MR och dess släktingar dyker upp i diskussioner om allt från borrmaskiner till solglasögon. Men vad betyder alla dessa förkortningar? Här kommer en snabb guide till de tre största snackisarna (och en hel del exempel-länkar för inspiration!).

Virtual Reality

Knappast någon kan ha lyckats undvika att höra om VR vid det här laget. Som all ny teknologi har den hyllats och kritiserats i media medan pionjärer försöker hitta dess bästa applikationer. Idag har den största uppståndelsen lagt sig och utvecklare börjar lära sig hur man får ut det mesta av tekniken.

VR står för Virtual Reality - “virtuell verklighet” - och målet med tekniken är just att förvandla det virtuella till verklighet. Detta görs främst med hjälp av speciella glasögon, men upplevelsen kan förstärkas med hörlurar och handkontroller. Ju fler sinnen, desto bättre! Dagens VR-teknik har skakat av sig sina barnsjukdomar och ger en mycket övertygande upplevelse, men ses fortfarande som ett verktyg för entusiaster. Den speciella hårdvaran kräver sin beskärda del av både bankkontot och vardagsrummet, och i dagsläget är investeringen inte tillräckligt givande för gemene man. I större organisationer kan dock VR vara väldigt användbart.

Redan från start har VR främst använts i spel- och underhållningsbranschen. Känslan av att hacka frukt, dricka kaffe och skjuta zombies har aldrig varit bättre, men det som först visade på VR:s sanna potential var Google Earth VR. Nu kunde alla stå på toppen av Mount Everest, korsa Saharaöknen eller trängas på Tokyos gator - och man visade att VR var mer än en gimmick. Idag är VR-filmer, eller 360-video som det också kallas, väldigt populärt och plattformar som Within låter filmskapare dela fantastiska livsskildringar. 360-material har även använts för mer vardagsnära miljöer som fastigheter och resmål.

Den stora fördelen med VR är dock möjligheten att kliva utanför verklighetens gränser. IKEA var tidiga med att använda VR för köksrenovering, och Lowe’s utökade konceptet till att även utbilda oerfarna kunder. Just utbildning är ett av de områden där VR spås ha störst genomslag; företag som Walmart, Volkswagen och UPS har använt tekniken för att låta sina anställda öva på kniviga situationer i en trygg miljö.

På Zington har vi arbetat med både utbildning och visualisering: vi har utvecklat en informativ applikation för Bonnierförlagen gällande ett internt planeringsverktyg, och vi har tagit fram visualiseringar av renoveringsprojekt för bygghandlare. Vi har även utvecklat diverse spel, som vi använt på mässor och andra events.

Augmented Reality

“Augment” betyder “förstärka” eller “förbättra”, och det är precis vad AR-teknik ämnar att göra. Här utgår man från den verkliga världen och tillför digitala element för att addera värde. Till skillnad från VR behövs ingen speciell hårdvara utöver en kamera, och AR kan därför användas på smartphones och surfplattor. Tack vare den tillgängligheten har AR lockat till sig större kommersiella intressen än VR och tros av många vara den tekniken som verkligen kan lämna ett bestående intryck på samhället.

En av de mest uppmärksammande AR-applikationerna är Ikeas Place, där du kan placera ut virtuella möbler i ditt hem och få en bättre känsla för färg och form. Ett annat exempel är Synsams Stylelab, som låter dig prova på virtuella bågar. Allt från jättar som Amazon till mindre återförsäljare som Sephora och Nordsjö erbjuder liknande tjänster. Det är inte svårt att förstå varför så många stora aktörer har anammat tekniken; möjligheten att i princip installera “virtuella showrooms” i varje kunds hem går inte att tacka nej till. Zington har under hösten arbetat med Beckers, där vi tagit fram en applikation som låter kunder provmåla väggar och tak i ett AR-läge. Vi har även utvecklat prototyper för e-handel i byggbranschen.

Ikea Place, ett av de bästa exemplen på den stora potentialen med AR.

Mixed Reality

Gränsen mellan AR och MR är inte helt klar, då båda teknikerna bygger på att tillföra digitala element till den verkliga världen. Skillnaden ligger i hur de digitala och verkliga delarna samverkar: medan AR endast lägger sig som ett filter över verkligheten vill MR att de olika delarna ska interagera. Tänk dig en operationssal där kirurgen ser en röntgenbild lagd ovanpå patienten i realtid. Det är MR.

Även hårdvaran som används är en blandning mellan AR och VR. Det krävs visserligen speciella glasögon, men de är fristående och kräver ingen ytterligare utrustning. Microsofts HoloLens leder just nu utvecklingen och har visat lovande koncept inom medicinteknik, kommunikation och utbildning.

Idag är MR mer dröm än verklighet, men om teknikutvecklingen de senaste åren har lärt oss någonting är det detta: vägen från dröm till verklighet är ofta kortare än man tror.